Jak odpowiedzieć na ofertę pracy przez Internet?

0
158

Na wymarzoną ofertę pracy możesz trafić wszędzie – na stronach www, w  lokalnej prasie, na uczelnianej tablicy ogłoszeń, w sklepie, na przystanku, a nawet na imprezie u znajomych. Jednak zdecydowana większość potencjalnych pracowników woli odpowiadać na ogłoszenia przez Internet, wykorzystując do tego ogólnokrajowe i lokalne witryny z ogłoszeniami. Rekrutacja za pośrednictwem sieci jest wygodna także z punktu widzenia rekrutera, który może dokonać wstępnej selekcji kandydatów nie tracąc czasu na rozmowy telefoniczne czy kontakt face to face. Niestety jest i druga strona medalu – wysyłanie zgłoszeń pocztą elektroniczną nie zawsze jest skuteczne, gdyż wiadomość może z różnych przyczyn nie dotrzeć do rekrutera albo przepadnie w gąszczu innych podobnych e-maili. Jak odpowiedzieć na ofertę pracy, aby zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacji? Oto kilka porad.

Uważnie przeczytaj ogłoszenie

Mimo że każdy internauta potrafi składać litery, a czytanie ze zrozumieniem przerabia się już w pierwszych klasach podstawówki, osoby aplikujące o pracę przez Internet często mają problem z prawidłowym odczytaniem ogłoszenia. Jeśli rekruter nie życzy sobie kontaktu przez telefon, należy poprzestać na e-mailu. Z kolei korzystanie z poczty elektronicznej nic nie da, jeśli pracodawca prosi o pozostawienie CV w swojej firmie/zakładzie pracy albo chce omówić szczegóły przez telefon.

Aby odpowiedzieć na ofertę pracy, dokładnie zapoznaj się z wymaganiami rekrutera i krytycznie oceń swoją kandydaturę. Nie warto tracić czasu na redagowanie zgłoszenia, jeśli brakuje Ci stosownego wykształcenia, stażu pracy czy umiejętności. Pamiętaj, że „angielski biegły w mowie i piśmie” to nie to samo co „angielski komunikatywny” – Twoje braki językowe mogą ujawnić się już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Tak samo nie ma sensu zatajać informacji o braku prawa jazdy (jeśli jest wymagane) czy niemożności pracy na zmiany (np. z powodu fatalnego połączenia komunikacyjnego).

Zadbaj o kwestie formalne

Nadal zastanawiasz się jak odpowiedzieć na ofertę pracy? W takim razie przeczytaj ogłoszenie kolejny raz – być może zauważysz coś, co umknęło Ci poprzednim razem. Jeśli rekruter prowadzi nabór pracowników dla wielu klientów albo dla jednej firmy, ale na różne stanowiska, w ogłoszeniu zapewne pojawi się numer referencyjny. Powinieneś wpisać go w temacie maila – tym samym ułatwisz pracę rekruterowi, a Twoja wiadomość nie wyląduje w koszu czy SPAMie.

Jak odpowiedzieć na ofertę pracy, jeśli brakuje numeru referencyjnego? W takiej sytuacji w temacie maila najlepiej wpisać nazwę stanowiska i dodatkowo miejscowość, jeśli firma szuka pracowników do różnych oddziałów.

W dobie RODO bardzo ważną kwestią jest umieszczenie w stopce CV klauzuli o ochronie danych osobowych – bez tego rekruter może w ogóle nie rozpatrzeć Twojego zgłoszenia. Weź również pod uwagę, że niektóre firmy udostępniają własny tekst klauzuli, dlatego po raz kolejny… przeczytaj ogłoszenie.

Pamiętaj o załącznikach

Standardowa odpowiedź na ofertę pracy zawiera trzy elementy – zgłoszenie (treść maila), CV oraz listy motywacyjny. Bardziej liberalni pracodawcy często nie chcą listu motywacyjnego, wtedy możesz go pominąć. Inni zamiast dokumentów aplikacyjnych oczekują konkretnego portfolio albo wykonania krótkiego zadania, które zweryfikuje umiejętności pracownika. Niestety zdarza się, że tego typu praktyki służą wyłudzeniu darmowej pracy, np. grafiki, bazy danych czy tekstu reklamowego – można nieco ograniczyć ryzyko wysyłając plik zablokowany do edycji.

Niemniej wszelkie dokumenty aplikacyjne najlepiej wysyłać w formacie .pdf, ewentualnie .doc – niektórzy pracodawcy nie akceptują innych plików jak .pdf. Zanim jednak wyślesz zgłoszenie, koniecznie nadaj dokumentom adekwatne nazwy. Zamiast „mojeCV” czy pretensjonalne „curriculum_vitae” wpisz „CV.imię i nazwisko” lub „list motywacyjny_imię i nazwisko – takie nazewnictwo ułatwi rekruterowi katalogowanie i odszukanie Twoich dokumentów aplikacyjnych po przejrzeniu wszystkich zgłoszeń.

Jak odpowiedzieć na ofertę pracy i uniknąć kompromitacji? Przy wysyłaniu aplikacji zdarza się, ze kandydat zapomina o dodaniu załączników – ta wysoce nieprofesjonalna pomyłka może przekreślić Twoje szanse na wymarzone stanowisko. Dlatego radzimy – pisząc maila najpierw dodaj załączniki,  potem wypełnij pole tekstowe, a na końcu wpisz temat wiadomości i adres mailowy pracodawcy. Niektóre programy pocztowe oferują również funkcję przypominania o załącznikach, która pozwala uniknąć niezręcznych sytuacji.

Zredaguj krótką i formalną wiadomość

Choć załączniki to najważniejsza część zgłoszenia, nie możesz wysłać ich bez żadnej treści. Jak odpowiedzieć na ofertę pracy? Jeśli korzystasz z portali ogłoszeniowych (np. olx), możesz użyć formularza dostępnego na stronie, natomiast jeśli masz dostęp do adresu mailowego pracodawcy, użyj swojej skrzynki albo program pocztowego.

Treść wiadomości powinna być krótka i oficjalna – zacznij od nawiązania do ogłoszenia (np. „W odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone na stronie …”), następnie podaj nazwę stanowiska, na które aplikujesz. Wspomnij o dokumentach zamieszczonych jako załączniki. Na końcu poproś o rozpatrzenie Twojej kandydatury i wyraź chęć kontaktu w razie wątpliwości lub dodatkowych pytań. Pamiętaj o grzecznościowych formułkach i koniecznie podpisz wiadomość. Jeśli pracodawca nie oczekuje CV ani listu motywacyjnego, możesz umieścić w wiadomości kilka podstawowych informacji o wykształceniu i doświadczeniu.

Gotowe! Już wiesz, jak odpowiedzieć na ofertę pracy. Teraz pozostaje Ci tylko czekać na wiadomość zwrotną od rekrutera, powodzenia!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here