Dzisiaj dla wielu osób praca w IT to synonim stabilizacji i dobrych zarobków. Jednak nie ma co ukrywać – jest to rynek bardzo szeroki. W IT poszukiwani są zarówno specjaliści, jak i amatorzy. Na niektóre stanowiska potrzebne jest konkretne wykształcenie, doświadczenie i umiejętności, a są i takie wakaty, na które wystarczy kurs lub odpowiednie kompetencje miękkie. Jak jest w przypadku firm hostingowych? Kogo potrzebują do pracy?
Praca w rozwojowej firmie hostingowej
Usługi hostingowe mocno ewoluowały w ciągu ostatnich lat. Dzisiaj firma hostingowa nie powinna tylko i wyłącznie oferować hostingu. Zarówno internet, jak i klienci zaczęli stawiać znacznie więcej wymagań. Tak w kontekście hostingu, jak i dodatkowych usług. Dzisiaj hosting to zaledwie ułamek tego, jakie usługi oferują firmy hostingowe. Muszą mieć czym skusić klientów. Oprócz hostingu firmy hostingowe jak SeoHost oferują dodatkowe usługi takie jak infrastruktura typu serwery, łącza, chmury. Jednak często to także sprzedaż domen, certyfikatów, CMS-ów, a nawet szablonów do nich. Oczywiście nie można zapomnieć o obsłudze sprzedażowej i posprzedażowej, w tym oczywiście o dyżurach na wsparciu technicznym. Właśnie dlatego firmy hostingowe muszą zatrudniać wielu pracowników, by mieć zespół, w którym każdy będzie odpowiadał za to, na czym się zna, ale też w grupie będzie pracował na sukces przedsiębiorstwa i zadowolenie klientów. Kogo poszukuje się do pracy w firmie hostingowej?
Kogo do pracy potrzebują firmy hostingowe?
Dzisiaj nawet w przedsiębiorstwach, które nie są korporacjami w całym znaczeniu tego słowa, często stosuje się nazewnictwo stanowisk od nich zaczerpniętych. Właśnie dlatego wśród ofert pracy, czy w zakładce o firmie, można znaleźć ogólnie znane określenia.
Najważniejszy w firmie hostingowej jest CEO, a więc prezes zarządu, ale na tego typu stanowisko z reguły się nikogo nie rekrutuje.
Częściej może pojawić się ogłoszenie o pracę w firmie hostingowej dla CTO. Jest to dyrektor, który zajmuje się działem IT, a więc odpowiada za wszystkie projekty informatyczne, takie jak dobór sprzętu, oprogramowania, ale i zarządzanie pracą osób odpowiedzialnych za administrowanie systemem i siecią, w tym za rozwiązywanie problemów technicznych, na jakie natrafiają klienci.
W firmie hostingowej często do pracy potrzebny jest dyrektor od sprzedaży oraz jego podwładni. To on zajmuje się sprzedażą bezpośrednią, telesprzedażą, obsługą zapytań online. Oczywiście w jego kompetencje wchodzi również ustalenie polityki sprzedaży, cen, jak i działań w kierunku zatrzymania klienta.
Firma hostingowa potrzebuje też ludzi od marketingu oraz CMO – dyrektora ich działu. Oczywiście jest to osoba, na której barkach musi stanąć cała strategia rozwoju, promowania produktów. Do pomocy musi mieć zgrany zespół.
W firmie hsotingowej pracują również administratorzy systemowi i sieci. Zarządzają serwerami, oprogramowaniem i pozostałą infrastrukturą.
Nie można pominąć też pracowników BOK. To oni są pierwszym ogniwem w kontakcie z klientem. Najczęściej odpowiedzialni są za udzielanie odpowiedzi na zagadnienia klientów (help desk), ale też za monitorowanie serwerów, czy rozwiązywanie podstawowych problemów technicznych.
Praca w firmie hostingowej – jakie wymagania?
Pojawia się często pytanie, jakie wymagania stawiane są na każdym z omawianych stanowisk. Czy konieczne jest konkretne wykształcenie? Jakieś specjalne kompetencje? Doświadczenie? Co trzeba zrobić, by firma hostingowa zrekrutowała na dane stanowisko?
Na pewno trzeba je rozdzielić w zależności od charakterystyki zadań. W przypadku stanowisk technicznych takich jak administrator, programista, wsparcie nie ma co ukrywać, że bardzo ważnym elementem są kompetencje twarde. Trzeba znać i umieć używać konkretnych języków programowania, narzędzi developerskich, ale i wiedzy teoretycznej na temat działania systemów komputerowych.
Są w firmach hostingowych również stanowiska do obsadzenia, w których zdecydowanie ważniejsze są kompetencje miękkie, takie jak cierpliwość, wysoka kultura osobista, komunikatywność, empatia, ale i terminowość. Mowa o kandydatach na posady związane z bezpośrednim kontaktem z klientami. W tym także o stanowiska sprzedawców.
Z kolei do działu marketingu w firmach oferujących hosting zatrudnia się osoby, które mają tak umiejętności miękkie, jak i twarde. Jednak nie oznacza to konkretnego wykształcenia a bardziej obycia np. z social mediami, czy z serwisami sprzedażowymi, kampaniami reklamowymi.
Aby zbudować dobry zespół, który sprawnie działa, realizuje cele biznesowe firmy hostingowej, trzeba stawiać przede wszystkim na osoby, które potrafią współpracować w grupie, ale są też świetnymi osobami, które wnoszą do przedsiębiorstwa mnóstwo pozytywnej energii. Oto właśnie odpowiedź na pytanie, kogo potrzebują najlepsze firmy hostingowe.